Szkoła Podstawowa nr 53 z Oddziałami Integracyjnymi im. Marii Skłodowskiej-Curie

Innowacja „Mali przedsiębiorcy”

Innowacja pedagogiczna „Mali przedsiębiorcy”

- Zaprojektuj banknot lub monetę

w klasie 3B

Przedsiębiorczość w szkole? Dlaczego nie!

Przedsiębiorczy uczeń to dziecko samodzielne w każdej dziedzinie, umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi.

Podczas zajęć uczniowie klasy 3B pod kierunkiem Pani Ewy Szklarek wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach; Komu są potrzebne pieniądze?

W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze? Wiadomości w tym  zakresie poszerzone zostały

o film edukacyjny „Krótka historia pieniądza”, następnie dzieci realizowały  zadania w zespołach : Zaprojektuj banknot lub monetę, korzystając m.in. z narzędzi Laboratorium przyszłości „Długopisy 3D”. Zadanie zostało dodatkowo  poprzedzone prezentacją banknotów i monet. Dzieci zapoznały się z polskim przysłowiem „Grosz do grosza, a będzie kokosza”, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Dodatkowo II grupa uczniów stosując technikę plastyczną frottage, polegającą na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką odrysowywała nominały i kształt wybranych losowo monet.

III grupa dzieci otrzymała arkusze papieru w formacie zbliżonym do banknotu i zadanie polegające na zaprojektowaniu swojego  banknotu lub monety.

Uczniowie mieli okazję utrwalić wiedzę w zakresie pieniędzy o treści warte zapamiętania: Pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie.

Uwieńczeniem zajęć były zabawy matematyczne z monetami:

  • Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet.
  • Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
  • Segregują monety według nominału.
  • Układanie rytmów z monet.
  • Zabawa tematyczna „Sklep”
  • Zabawa tematyczna „Poczta”

       Wszystkim uczniom zajęcia sprawiły wiele radości. Stały się świetną okazją do poszerzania wiedzy i umiejętności, wykazywania własnej inicjatywy w przygotowywaniu stanowisk handlowych. Włączone w realizację zajęć elementy pedagogiki zabawy uatrakcyjniły ich przebieg. Dzieci zapoznały się z  zawodami tj.; sprzedawca, pracownik biurowy, mając przy tym świadomość powstawania firm, stanowisk pracy wynikających z różnych potrzeb. Wiedzą, co można zrobić z zarobionymi pieniędzmi, rozumieją sens transakcji kupno-sprzedaż. Realizacja takich tematów pozwala dzieciom orientować się w świecie finansów, ekonomii, czy gospodarki i lepiej w nim funkcjonować.

Autor: Ewa Szklarek